Sigma Personeelsdiensten
Vragen?

5 tips voor een optimaal recruitmentproces

Het is je vast niet ontgaan dat er krapte op de arbeidsmarkt heerst en dat de vraag naar personeel enorm is. Al een paar jaar zijn er volgens het CBS meer vacatures dan werklozen. In dit artikel lees je vijf tips om het recruitmentproces te optimaliseren.

1. Bekijk de sollicitatie vanuit het perspectief van de kandidaat

Er staan enorm veel vacatures open. De kans is groot dat andere bedrijven ook jouw kandidaten benaderen of dat er (veel) vergelijkbare vacatures openstaan. Een goede vacaturetekst is heel belangrijk. Maar net zo belangrijk is het sollicitatieproces.

Onderzoek goed welke stappen een sollicitant bij jouw organisatie moet doorlopen om te solliciteren. Denk hierbij aan de gebruiksvriendelijkheid van de sollicitatietool, de gegevens die een sollicitant moet achterlaten en de manieren waarop een sollicitant zijn cv en/of vaardigheden moet weergeven.
Sommige organisaties maken het sollicitatieproces ‘moeilijker’ omdat ze daarmee betere kandidaten verwachten. Maar misschien laat je op die manier wel heel goede kandidaten lopen. Om een goede indicatie te krijgen van het sollicitatieproces, is het handig om het proces zelf te doorlopen. Zo weet je wat er nodig is om het proces te optimaliseren vanuit het perspectief van een potentiële kandidaat.

2. Reageer altijd

Veel organisaties reageren niet nadat een kandidaat heeft gesolliciteerd. Een sollicitant heeft soms een aantal uur besteedt om te reageren op de vacature. Een reactie is daarom wel zo netjes. Daarnaast is reageren onderdeel van relatiemanagement. Is een kandidaat niet geschikt voor de desbetreffende vacature? Dan kan het zomaar een interessante kandidaat zijn voor een andere (toekomstige) vacature. Zorg er daarom voor dat je altijd op een sollicitatie reageert.

3. Laat potentiële sollicitanten zien waar jouw organisatie voor staat

Werknemers zoeken niet alleen naar een werkplek om te werken. Werknemers willen zich thuis voelen, dezelfde waarden hebben als de organisatie en onderdeel zijn van de organisatiecultuur. Op de lange termijn is employer branding dé manier hiervoor. Op korte termijn kun je nadenken over andere manieren om de organisatiecultuur te laten zien. Zo geven korte video’s, foto’s, quotes van huidige werknemers, goede scores uit een werktevredenheidsonderzoek en andere belangrijke informatie in een vacature een goed beeld van de organisatiecultuur.

4. Focus op soft skills wordt nog belangrijker

Vaak ligt de focus te veel op hard skills, zoals kennis, diploma’s en specifieke ervaring. Soft skills gaan over persoonlijkheid en competenties. Een veelgemaakte fout bij het aannemen van nieuw personeel is dat de organisatie die een vacature heeft openstaan, primair kijkt naar de hard skills en de soft skills voor lief neemt. Juist nu de arbeidsmarkt krap is, is het nog relevanter om te kijken welke potentie iemand heeft.

5. Zet traineeships op om jong talent te werven en te ontwikkelen

Een goede manier om talenten te werven is door traineeships op te zetten. De voordelen van een traineeship zijn voor beide partijen groot: een jong talent kan in een relatief korte periode de organisatie leren kennen door te rouleren binnen diverse functies en afdelingen. Voor de werkgever geldt dat een traineeship vaak talent aantrekt en nieuwe medewerkers stimuleert om zich snel te ontwikkelen. De periode van een traineeship verschilt per branche, maar gemiddeld zijn het periodes van een halfjaar tot drie jaar.

Wil je met bovenstaande tips aan de slag? Onze specialisten helpen je hier graag bij! Neem vrijblijvend contact met ons op. We geven graag antwoord op je vragen. 

naar inspiratie overzicht